Majority of those who support Mr. Maithripala Serisena, common candidate for 2015 Presidential Election in Sri Lanka, may not be pleased to hear that ‘something is terribly missing’ in his approach in creating a good governance for future Sri Lanka. Those who want to abolish executive presidency and its organic evil have legitimate reasons to support him, and I too have no objection in restoring democracy and good-governance in the country. But we have temporarily forgotten a significant aspect that decides the future shape of our country where corruption and malpractices have further devastated the living conditions of public. However, more than anything else, ethnic otherness and power devolution cannot simply be put off from the public discourse for immediate strategic reasons. If we forget that important element from the discursive public sphere now, there is no way that it can be debated with its own complexity drawing public attention. We all already know that something important is actually (deliberately) missing in his political approach but we simply disavow it. My effort in this small article is to remind you of the risk of being negligent about what is not debated at this moment as to what should be done in future (if he wins the election) to bring back real democracy.

In modern psychoanalysis, ‘the missing element’ represents Object a; ‘the void at which the symbolic order remains perpetually riven’ (McMillan 2012: 55-56). Here, Object a signals the limit point of symbolic order and its possibility of suture.  In this context, what is missing in Maithripala’s campaign (මෛත්‍රිපාල සහ ‘මගහැරුණු මුලදර්මය’) and his political manifesto is the attention that should be given to the ethnic Other, which historically caused all this catastrophic end that we experience today. The real symbolic order for the nation can be achieved only through a proper power sharing solution which we lacked after independence. One can claim that the silence over the 13th Amendment can be strategic until the election is won, but such strand is misleading and cunning. The reason why I claim it is cunning is that the complexity of this issue is not taken up in the public sphere.   As long as you delay or escape or avoid this issue being taken up argumentatively in the public arena, considering the diverse groups that Maithripala is supported today to win this election, it will be really difficult to take it up later.

Maithripala’s political position now is to by-pass or avoid the ideological intervention to the 13th amendment and an acceptable solution to the ethic problem in the country, but win the majority Sinhalese votes to be the next President to bring back good governance. This is an ideological trap that we all are caught in.  There is no way that we can think of a better future by forsaking the true issues of the Tamil Otherness.  There are no short cuts to this. There is only one way; that is the hard way. In this sense, the symbolic position of all those who ‘dream of democracy’ at this juncture is split (or riven) between symbolic universe (as Mr. Champika Ranawaka says ‘honorable society) and the Impossible; strength to stand up for the equity of the ethnic Other.  What they by-pass is a pervert escape, and why many people wish to vote for Maithripala is because he carefully avoids the Real, and maintains a fantasmatic relation with the existing social order; to keep the Tamils at the usual disadvantage position, not to bring their grievances to public discourse and win the election. It is a reduced symbolization.
Google Translation
මෛත්රීපාල Serisena සහාය අය බහුතරයක්, ශ්රී ලංකාව තුළ 2015 ජනාධිපති මැතිවරණය සඳහා පොදු අපේක්ෂකයා, අනාගත ශ්රී ලංකාව සඳහා යහපාලනය නිර්මාණය ඔහුගේ ප්රවේශය ‘යමක් දරුණු අතුරුදහන්’ බව අසා සතුටු විය හැක. විධායක ජනාධිපති සහ එහි කාබනික නපුරු අවලංගු කිරීමට කැමති අය ඔහුට සහයෝගය දෙමින් නීත්යානුකූල හේතු තියෙනවා, මම ද රටේ ප්රජාතන්ත්රවාදය සහ යහ පාලන නැවත විරුද්ධත්වයක් නැත. නමුත් අපි තාවකාලිකව දූෂණ සහ අක්රමිකතා තවදුරටත් ජනතාවගේ ජීවන තත්වයන් විනාශ ඇති අපේ රටේ අනාගතය තීරණය කරන හැඩය සැලකිය යුතු අංගයක් අමතක කර ඇත. කෙසේ වෙතත්, වෙන ඕනෑම දෙයකට වඩා, ජනවාර්ගික අනේකත්වයේ සහ බලය බෙදීම හුදෙක් වහාම උපක්රමශීලීව රාජ්ය කතිකාව කල් ගත නොහැකිය. අපි discursive ප්රසිද්ධියේ සිට වැදගත් අංගයක්, දැන් එය ප්රසිද්ධ අවධානය යොමු එහි ම සංකීර්ණ සමග විවාදයට භාජන කළ හැකි බව කිසිදු ක්රමයක් නොමැති බව අමතක නම්. අපි සියලු දැනටමත් ඔහුගේ දේශපාලන ප්රවේශයක් අතුරුදහන් (හිතාමතා) වැදගත් දෙයක් ඇත්තටම බව දන්නා නමුත් අපි සරලව එය හැරියෙමි. මෙම කුඩා ලිපිය මගේ උත්සාහය (ඔහු මැතිවරණයෙන් ජයග්රහණය නම්) සැබෑ ප්රජාතන්ත්රවාදය නැවත ගෙන ඒමට ඉදිරියේදී සිදු කළ යුතු දේ ලෙස මේ මොහොතේ විවාද නොවේ දේ ගැන නොසැලකිලිමත් වීම සඳහා වන අවදානම ඔබට මතක් වේ.

නූතන මනෝ දී ‘අතුරුදහන් වූ අංගයක්’ ඒ ිනෂයය නියෝජනය; ‘සංකේතවත් පිණිස නිරන්තරයෙන් බෙදුනු ඉතිරි වී ඇති දී ඒ අඩුව’ (McMillan 2012: 55-56). මෙන්න, A සංඥා සංකේතාත්මක සාමය සහ සූචනය එහි හැකියාව ඇති සීමාව පේදුරු විරුද්ධ වෙති. මෙම සන්දර්භය තුළ, කුමක් මෛත්රීපාල මැතිවරණ ව්යාපාරය අතුරුදහන් (මෛත්රිපාල සහ ‘මගහැරුණු මුලදර්මය’) සහ ඔහුගේ දේශපාලන ප්රතිපත්ති ප්රකාශය ඓතිහාසිකව අද අපි අත් විඳින බව මේ සියල්ල විනාශකාරී අවසන් හේතු වූ ජනවාර්ගික වෙනත්, ලබා දිය යුතු බව අවධානයට වේ. ජාතියට සැබෑ සංකේතාත්මක පිණිස පමණක් ඒ නිසා, නිදහස ලබා වසර තොර වූ නිසි බලය බෙදා හදා විසඳුමක් හරහා ළඟා කරගත හැක. එක් මැතිවරණය ජයගත් වන තෙක් 13 වන ආණ්ඩුක්රම ව්යවස්ථා සංශෝධනය සම්බන්ධයෙන් නිහඬ මූලෝපායාත්මක විය හැකි බව ප්රකාශ කළ හැක, නමුත් එවැනි දාම නොමඟ යවන සුළු සහ ප්රෝඩාවෙන් අගතැන්පත් ය. මම එය ප්රෝඩාවෙන් අගතැන්පත් ය කියා හේතුව මේ ප්රශ්නය සංකීර්ණත්වය මහජන අවකාශය තුල ගෙන නොමැති බව ය. කල් ඔබ ප්රමාද කිරීමට හෝ මෛත්රීපාල මෙම මැතිවරණ ජයග්රහණය කිරීමට අද සහය ලබන බව විවිධ කණ්ඩායම් සලකා, දී ඇති පොදු argumentatively දක්වා කටයුතු කරමින් මේ ප්රශ්නය පැන හෝ වළක්වා ලෙස, එය පසුව එය ගැනීමට ඇත්තටම අසීරු වනු ඇත.

මෛත්රීපාල දේශපාලන ස්ථාවරය දැන් අතුරු කිරීමට හෝ 13 වැනි ව්යවස්ථා සංශෝධනය සහ රටේ සදාචාරය ප්රශ්නය පිළිගත හැකි විසඳුමක් සඳහා මතවාදී මැදිහත්වීමක් මග, නමුත් නැවත යහපාලනය ගෙන ඒමට ඉදිරි ජනාධිපති වීමට, බහුතර සිංහල ඡන්ද දිනා. මෙය අප සියලු සිරව බව දෘෂ්ටිවාදාත්මක උගුලක් වේ. අපි දෙමළ අනේකත්වයේ සැබෑ ගැටළු අතපසු විසින් යහපත් අනාගතයක් ගැන හිතන්න හැකි බව මගක් නොමැත. මේ කෙටි මාවත් කිසිවක් නොමැත. ඇත්තේ එකම මාර්ගයකි තිබේ; අසීරුවෙන් ක්රමයකි. මෙම අර්ථයෙන් ගත් කල, මෙම තීරණාත්මක මොහොතේ දී ‘ප්රජාතන්ත්රවාදය සිහිනය’ බෙදී (හෝ ඉරිතැලීම්) සංකේතාත්මක විශ්වය අතර සිටින සියලු අයගේ සංකේතාත්මක තත්ත්වය (මහතා චම්පික රණවක මහතා ‘ගෞරවනීය සමාජයක් පවසයි වැනි) හා යා නො; ජනවාර්ගික වෙනත් පිළිබඳ සමානත්වය සඳහා නැගී ශක්තිය. අතුරු ඔවුන් විකෘති කාමුකයෙක් පලා වන්නේ ඇයි බොහෝ මිනිසුන් මෛත්රීපාල සඳහා ඡන්දය පාවිච්චි කිරීමට කැමති ඔහු ප්රවේශමෙන් රියල් මගහැරෙන බැවින් වන අතර, පවත්නා සමාජ පර්යාය සමග fantasmatic සම්බන්ධයෙන් පවත්වාගෙන යාම, පොදු කතිකාව, තම දුක් ගැනවිලි හා මේ මැතිවරණ ජයග්රහණය කිරීමට නොහැකි, සුපුරුදු අවාසි තත්ත්වයකට දී දෙමළ ජනතාව තබා ගැනීමට. එය අඩු symbolization වේ.

ඔබේ අදහස කියන්න...

4 COMMENTS

  1. Limits of Google translate. Do you think it provides clarity or obscurity? It may be adequate for smaller sentence structures, but not for a larger article with complex sentence structures like here. If we assume it overcomes these problems, what are the consequences?

Comments are closed.